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Autor(es)
Pérez-Lasserre, Diego |
ISSN:
2077-1444 |
Idioma:
eng |
Fecha:
2024-02-05 |
Tipo:
Artículo |
Revista:
Religions |
Datos de la publicación:
vol. 15 Issue: no. 2 Pages: 197 |
DOI:
10.3390/rel15020197 |
Descripción:
Publisher Copyright: © 2024 by the author. |
Resumen:
This paper aims to justify that mysticism can be considered rational from the perspective of practical reason. Particularly, we will argue that mysticism embodies the oxymoron inherent in practical wisdom (phronesis), namely, an ordered openness. Our roadmap for substantiating this hypothesis is as follows: we will start by explaining that if the concept of rationality is approached in a scientistic manner, then mysticism cannot be deemed rational. We will employ Kant’s approach to rationality to support this assertion (2). Next, we will demonstrate that while the modern scientific approach to rationality is effective for fields of study where the subject matter typically unfolds in a regular or predictable manner, it proves insufficient in dimensions of existence that resist normative descriptions. In this section, following Aristotle and Gadamer, we will contend that theoretical reason should be complemented by practical reason, which is characterized by normative openness (3). Finally, we will argue that mysticism, although not rational from a theoretical viewpoint, is indeed rational from a practical standpoint (4). To avoid inappropriate generalizations when discussing mysticism, the third section will be centered on the work of Evelyn Underhill. Este trabajo tiene como objetivo justificar que el misticismo puede considerarse racional desde la perspectiva de la razón práctica. En particular, argumentaremos que el misticismo encarna el oxímoron inherente a la sabiduría práctica (phronesis), a saber, una apertura ordenada. Nuestro plan de trabajo para fundamentar esta hipótesis es el siguiente: comenzaremos explicando que si el concepto de racionalidad se aborda de manera cientificista, entonces el misticismo no puede considerarse racional. Emplearemos el enfoque de Kant sobre la racionalidad para apoyar esta afirmación (2). A continuación, demostraremos que, aunque el enfoque científico moderno de la racionalidad es efectivo para campos de estudio donde el tema de estudio se desarrolla de manera regular o predecible, resulta insuficiente en dimensiones de la existencia que resisten descripciones normativas. En esta sección, siguiendo a Aristóteles y Gadamer, sostendremos que la razón teórica debería complementarse con la razón práctica, que se caracteriza por una apertura normativa (3). Finalmente, argumentaremos que el misticismo, aunque no es racional desde un punto de vista teórico, es de hecho racional desde una perspectiva práctica (4). Para evitar generalizaciones inapropiadas al discutir el misticismo, la tercera sección se centrará en la obra de Evelyn Underhill. |
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