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Autor(es)
González Sanzana, Álvaro; Valenzuela Carreño, Jorge; Cáceres Serrano, Pablo; Valdenegro-Fuentes, Lidia |
ISSN:
1699-5880 |
Idioma:
eng |
Fecha:
2024-04-02 |
Tipo:
Artículo |
Revista:
Electronic Journal of Research in Educational Psychology |
Datos de la publicación:
vol. 22 Issue: no. 62 Pages: 213-236 |
DOI:
10.25115/ejrep.v22i62.9100 |
Descripción:
Publisher Copyright: © Universidad de Almería and Ilustre Colegio Oficial de la Psicología de Andalucía Oriental (Spain) |
Resumen:
Introduction. Given the global concern for attracting more and better candidates to teaching careers, we must have instruments to help us identify these potential candidates. In Chile, there needs to be more evidence of the motivational and perceptual factors that influence the choice of studies in Education. The aim is to study the psychometric properties of the Fit-Choice scale in the Chilean population. This scale was developed in Australia by Watt & Richardson (2007) and translated into Spanish by Gratacós & López-Jurado (2016) and identifies factors that influence the choice of careers in education. Method. A cross-sectional instrumental design was adopted. A total of 921 students from four Chilean universities (65% women) who are in their fifth year of initial teacher training for early childhood education (9.1%), primary education (17.1%), and various disciplines of secondary education (73.8%) participated in the study. The instrument’s factor structure was evaluated through a confirmatory factor analysis with a maximum likelihood estimator. Evidence of internal consistency was obtained using McDonald’s Omega (ω), obtaining good reliability indexes. Results. The results show that the version of the scale is valid and reliable for use in the Chilean context. The factor structure of the original scale, which consists of two subscales and 18 factors, is tested. The findings are consistent with the version validated in other Spanish-speaking countries. Discussion or Conclusion. This scale is valid and reliable, and its use is appropriate for Spanish-speaking contexts such as Chile. The psychometric characteristics show that it is possible to use this instrument for its specific purposes but also, given its cross-cultural validity, to conduct comparative research with other countries where it has been validated. Introducción. Dada la preocupación global por la atracción de más y mejores candidatos a la carrera pedagógica, es importante contar con instrumentos que nos ayuden a identificar a esos potenciales candidatos. En Chile, existe escasa evidencia de los factores de motivación y percepción que influyen en la elección de estudios en Educación. El objetivo es estudiar las propiedades psicométricas de la escala FIT-Choice, en la población chilena. Esta escala fue desarrollada en Australia por Watt y Richardson, (2007) y traducida al español por Gratacós y López-Jurado, (2016) e identifica factores que influyen en la elección de carreras de Educación. Método. Se adoptó un diseño instrumental transversal. Participaron en el estudio 921 estudiantes de cuatro universidades chilenas (65% mujeres), que cursan quinto año de su formación inicial docente para Educación Inicial (9,1%), Primaria (17,1%) y diversas disciplinas de educación secundaria (73,8%). La estructura factorial del instrumento se evaluó mediante un análisis factorial confirmatorio con un estimador de máxima verosimilitud. Se obtuvieron evidencias de consistencia interna mediante Omega de McDonald (ω), obteniéndose buenos índices de fiabilidad. Resultados. Los resultados muestran que la versión de la escala es válida y fiable para ser empleada en el contexto chileno. Se comprueba la estructura factorial de la escala original, la cual se compone de dos subescalas y 18 factores. Los hallazgos son consistentes con la versión validada en otros países de habla hispana. Discusión y conclusiones. Se puede concluir que esta escala es válida y confiable y que su uso es adecuado para contextos hispanófonos como el chileno. Las características psicométricas evidencian que es posible utilizar este instrumento para sus fines específicos, pero, además, dada su validez intercultural, realizar investigación comparada con otros países en los que este instrumento ha sido validado. |
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