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Autor(es)
Bravo Vega, Fabian Luis |
ISSN:
1135-4712 |
Idioma:
spa |
Fecha:
2024-09-23 |
Tipo:
Artículo |
Revista:
Ilu |
Datos de la publicación:
vol. 29 Issue: no. 1 Pages: 105-116 |
DOI:
10.5209/ilur.90731 |
Descripción:
Publisher Copyright: © 2024 Universidad Compultense Madrid. All rights reserved. |
Resumen:
The following article aims to present two analytical tools for understanding the process of disaffection from religious institutions in the context of Latin American modernity: the concept of "non-religion" and a strategy focused on the liminality of the religious ('liminal religiosity'). The main argument holds that religious disaffection, understood through the growth of the unaffiliated population and other associated phenomena, implies the existence of a heterogeneous space rather than a residual and negative category. To achieve this, and through a methodology of literature review, a critical examination is made of the main theoretical nuclei of the social sciences regarding the religious phenomenon, identifying some underlying patterns such as a normative conception of secularization and the predominance of a Western modern narrative that would hinder problematizing new trends in regional religious change. It is concluded that these proposals may serve as valuable tools insofar as they are complemented by less restrictive models, grounded in more versatile theoretical and methodological frameworks, and an open, minimalist understanding of religion that is attuned to the uniqueness of Latin American modernity. El siguiente artículo tiene como objetivo presentar dos herramientas analíticas para la comprensión del proceso de desafección de las instituciones religiosas en el contexto de la modernidad latinoamericana: el concepto de ‘no-religión’ y una estrategia centrada en el carácter de liminalidad de lo religioso (‘religiosidad liminal’). El principal argumento sostiene que la desafección religiosa, entendida desde el crecimiento de la población no-afiliada y otros fenómenos asociados suponen la existencia de un espacio heterogéneo y no una categoría residual y negativa. Para ello y mediante una metodología de revisión bibliográfica, se realiza un examen crítico de los principales núcleos teóricos de las ciencias sociales sobre el fenómeno religioso identificando algunos patrones subyacentes tales como una concepción normativa de la secularización y el predominio de una narrativa moderna occidental que impedirían problematizar nuevas tendencias en el cambio religioso regional. Se concluye que estas propuestas pueden ser valiosas herramientas en la medida en que se complementen con modelos menos restrictivos a partir de dispositivos teórico-metodológicos más versátiles y una comprensión de lo religioso minimalista y situada en singularidad de la modernidad latinoamericana. |
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