Resumen:
El presente estudio evalúa la viabilidad técnica, económica y normativa de
renovar la flota vehicular de la Municipalidad de Recoleta mediante la
incorporación progresiva de vehículos eléctricos. La propuesta responde a los
altos costos operativos, fallas frecuentes y emisiones contaminantes de la actual
flota a diésel y gasolina.
En línea con la Estrategia Nacional de Electromovilidad (ENE), se plantea
además la adecuación eléctrica mínima de recintos clave para permitir la futura
instalación de cargadores, conforme a los Pliegos Técnicos RIC N°14 y N°15 de
la SEC.
La metodología considera un diagnóstico técnico-operativo, evaluación eléctrica,
análisis normativo y estudio económico basado en VAN, TIR y Payback, junto
con un análisis estratégico del entorno.
Los resultados confirman la factibilidad técnica y rentabilidad del proyecto,
destacando sus beneficios ambientales, operativos y su contribución a una
movilidad municipal más eficiente y sostenible.
This pre-feasibility study evaluates the technical, economic, and regulatory
viability of progressively renewing the vehicle fleet of the Municipality of Recoleta
through the incorporation of electric vehicles. The proposal addresses the high
operational costs, frequent mechanical failures, and environmental impact
associated with the current diesel and gasoline-powered fleet.
Aligned with Chile’s National Electromobility Strategy (ENE), the project also
includes basic electrical upgrades in key municipal facilities to enable the future
installation of charging infrastructure, in compliance with SEC Technical
Guidelines RIC No. 14 and No. 15.
The methodology involves a technical-operational fleet diagnosis, electrical
assessment, regulatory review, and economic analysis based on indicators such
as Net Present Value (NPV), Internal Rate of Return (IRR), and payback period,
along with strategic tools like PESTA, Porter’s Five Forces, SWOT, and value
chain analysis.
The results confirm the project’s technical feasibility and economic profitability,
highlighting its environmental and operational benefits, and its potential to
position Recoleta as a leading municipality in sustainable urban mobility.
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